Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Corina Rewijk - WaarBenJij.nu Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Corina Rewijk - WaarBenJij.nu

Sapa

Door: corinazie

Blijf op de hoogte en volg Corina

19 December 2011 | Vietnam, Hanoi

@ Tante Nel: ik eet hier elke dag loempia's. Het is hier zoiets als wat stokbrood met kruidenboter voor ons is. De loempias lijken totaal niet op onze loempia;s maar zijn wel lekker!

Na een middagje lekker niks doen en internetten nog even naar de rooftopbar gegaan van het hostel. Daar meteen al weer een hoop nieuwe mensen tegen gekomen, waaronder dit keer ook wat nederlanders. Met iemand afgesproken om over een paar dagen naar Hue te reizen en vanaf daar een tour te gaan doen op een scooter/motor. Was en erg gezellig middagje. Om 8 uur werd ik vanaf het hostel opgehaald om naar Sapa te gaan. We werden naar het station gebracht en daarna naar de trein. Ik deelde een cabine met 2 vlaamse meiden en een vietnamese vrouw. Gelukkig geen enge vietnamese mannen... Geen oog dicht gedaan, want het matras was zo hard als beton en het schommelde nog al wat heen en weer. Om half 8 aangekomen in Lao Cai, in het noorden van Vietnam. Daarna met een minibus naar Sapa gebracht, een ritje van ongeveer een uur, alleen maar bergop. In Sapa konden we in een hotel ons even opfrissen en daarna kregen we ontbijt. Ook kennisgemaakt met onze gids voor de komende 2 dagen, Zsa, een 16 jarig meisje gaat ons rondleiden. Ook kregen we rubber laarzen want het schijnt nogal slippery and muddy te zijn...
Heel charmant gingen we dus op pad. Eerste 2 uur was niet zo veel aan, er werd overal aan de weg gewerkt en aan huizen dus het was overal een zooitje. Halverwege kregen we lunch en daarna ging onze wandeling verder richting de homestay. De route was toen ook een stuk mooier. We kregen wat meer te zien van het authentieke Vietnam en je kreeg een indruk van hoe de mensen daar leven. Van de omgeving was verder niet veel te zien, want het was ontzettend mistig. Dat is normaal voor de tijd van het jaar. Verder is het ongeveer een graad of 5, dus blijven wandelen was de enige optie om warm te blijven. Halverwege de middag arriveerden we bij de homestay. Hier blijven we een nacht slapen. Mooi groot huis, maar verder zonder enige luxe. Eerst even een paar uurtjes geslapen, wat had nogal wat in te halen van de nacht ervoor in de trein...
Daarna kregen we het diner geserveerd, erg lekker allemaal. Na het diner kwam de ricewine op tafel. Ook wel happy wine genoemd. Deze wijn maken ze zelf van rijst. Nou na een paar glaasjes werden we zeker steeds meer happy. Sterk spul die ricewine. Hele gezellige avond gehad, we hadden ook een erg leuke groep. Volgende ochtend waren we allemaal wat minder happy... Het ontbijt maakte een hoop goed. Warme pannenkoeken met banaan en honing! Jammie! Klaar voor de laatste etappe van de trekking. Vandaag een kort ritje, denk zo'n 7 km. Gelukkig was het vandaag niet zo mistig, dus we hebben een hoop kunnen zien van de omgeving. Prachtige bergen met alleen maar rijstpaddies (terrassen). Op dit moment groeit er alleen geen rijst, dat is alleen in de zomer. Laatste stuk ging door een bambooforest. Leuke route, gelukkig was het vandaag niet te ver. Laatste stuk gingen we met de bus terug naar Sapa. Daar hadden we nog zo'n 4 uur om te besteden. Sapa is niet zo groot en het was behoorlijkl afgekoeld, dus maar een massage genomen en daarna een koffie met cheesecake toe. Ook nog op de markt geweest. Dit is hier een hele belevenis. Je kan hier echt van alles krijgen. Ik heb helaas ook al een paar keer een hond gezien op straat, maar dan niet als huisdier...
Aan het einde van de middag weer in de minibus terug naar Lao Cai om weer in de trein te stappen. Gelukkig dit keer wel een fatsoenlijk matras dus redelijk wat uurtjes kunnen slapen. Om 5 uur vanmorgen weer aangekomen in Hanoi en zit hier nu vanaf half 6 te internetten in het hostel want kan pas om 6 uur inchecken. Daarna ff douchen en een tukkie doen en dan zien we wel weer verder. Geen idee wat de komende dagen mij gaat brengen, maar moet zeggen dat dit prima bevalt. Als je niks plant kan er ook niks tegenvallen! Ben tot nu toe al een hoop leuke mensen tegengekomen, allemaal met hun eigen verhaal. Zo zat ik naast een man die van Duitsland naar Singapore aan het fietsen is in 9 maanden tijd. In de trein kwam ik een man tegen uit Alaska en hij heeft de halve marathon gelopen bij Angkor Wat en daar maar een vakantie om heen gepland. Erg leuk al die verhalen!
Tot de volgende keer weer!

• 19 December 2011 - 20:55

Tante Ria:

hallo corina ,leuk om je volgen via het net
    ikbebenieuw waar jeu weer terecht komtspannend hoor! enne niet teveel ricewine drinken!jemoet welveelchinees eten zeker met kloepoekbij!ik kijk uit naarje volgende belevenis.groetjes van tante ria en ome steef.

• 20 December 2011 - 17:45

Kim:

Heeej NIcht! Wat een vette verhalen, lijkt mij een erg leuke rondreis om is mee te maken. SUcces en veel plezier nog even! X

• 20 December 2011 - 17:58

Femke:

Wauw, wat klinkt het allemaal gaaf zeg! Echt een hele ervaring lijkt me. We vinden het erg leuk om je verhalen te lezen!
    Fijne kerstdagen! (Je kerstkaart vind je wel in het nieuwe jaar :) )

Liefs Rick Fem en Nick