Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Corina Rewijk - WaarBenJij.nu Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Corina Rewijk - WaarBenJij.nu

Halong Bay

Door: corinazie

Blijf op de hoogte en volg Corina

16 December 2011 | Vietnam, Hanoi

Allereerst allemaal bedankt voor de leuke reacties!! Vindt het leuk om te zien dat jullie daar in het koude Nederland nog aan me denken!

Dinsdagochtend vroeg vertrokken op weg naar Halong Bay samen met Chun Ming uit Singapore. Het is slechts 170 km rijden, maar daar gaan we 4 uur over doen. Het duurde al ruim een uur om de stad uit te komen. Om een uur of 1 aangekomen in Halong Bay en daar ingescheept op een junk. Beetje vergane glorie, maar voor 1 nachtje oke. We krijgen op de boot de lunch voorgeschoteld met verse vis. Jammie... heb in 3 dagen tijd meer vis gegeten dan in heel mijn leven. Moet zeggen dat het begint te wennen.
Daarna zijn we tussen de rotsen van Halong Bay gevaren. Echt prachtig. Het was dan ook prachtig weer, zon 23 graden. Foto's spreken voor zich denk ik.
Vervolgens naar een grot gevaren. Mooie grot, maar die vietnamezen maken overal een kermisattractie van met allerlei gekleurde lampjes en prullenbakken in de vorm van een pinguin. Beetje jammer....
Toen door naar het kayakken. Ook dat was weer gewelding. Gekayakd rondom de rotsen met de zonsondergang. Terug op de boot tijd zitten kaarten met Thomas en Christina uit Denemarken, erg leuke en gezellige mensen. Diner op de boot, uiteraard weer vis. Daarna gaan slapen (sliep op de boot).
Volgende ochtend richting Cat Ba Island gevaren. Op Cat Ba kregen we een fiets onder onze kont en konden we het eiland gaan bekijken. Erg mooi eiland met een hoop rijstvelden en authentieke huisjes. Terug op de boot verder gevaren naar de andere kant van Cat Ba om daar naar een hotel te gaan in Cat Ba City. Deze plaats had meer weg van een uitgestorven russische badplaats. Ondanks dat toch er maar het beste van gemaakt met Chun Ming en een duits koppel onder het genot van een biertje. Volgende ochtend werden we weer opgehaald door de boot en terug gebracht naar Halong Bay. Daar de lunch gehad en toen terug naar Hanoi.
De terugreis was een hele belevenis. De chauffeur was van het type gassen, remmen, gassen remmen. Daarbij hebben ze geen regels en geen strepen op de weg, dus als er ruimte is kan je gewoon inhalen. En zelfs als er geen ruimte is, dan toch gewoon proberen. Maar goed, eenmaal weer terug op de snelweg ging het wat beter dachten we... Totdat er file kwam. En wat doe je dan als Vietnamees, gewoon omkeren en de eerstvolgende afslag eraf. Dit resulteerde erin dan de helft van de auto;s in de file bleef staan en de andere helft aan het spookrijden was... Normaalste zaak van de wereld blijkbaar, want zelfs de politie reed tegen het verkeer in. Toen kregen we dus de toeristishe route... Moesten nogal wat opstakels worden ontweken, viel niet mee allemaal. Het verkeer is hier echt een gekkenhuis. Op een kruispunt heeft niemand voorang, dus iedereen rijdt naar het midden toe totdat alles vaststaat. Op die manier zijn we 2 uur later dan verwacht pas aangekomen in Hanoi. Chun Min en ik hadden daarna met het Christina en Thomas afgesproken om te gaan eten en te gaan winkelen in Hanoi. Dus snel weer ingechecket in het Backpackers Hostel en terug de stad in. Echt een super gezellige avond gehad. We zijn luxe uit eten geweest dit keer (5 euro pp), was erg lekker. Volop aan het shoppen geweest en er een sport van gemaakt om alles voor de laagst mogelijke prijs te krijgen. Zo koop je een rolex voor 1 euro, een echte 'The North Face' rugtas voor 7 euro enz. Alles hier is echt... de vietnamen zeggen: Same, same, but different... Vervolgens door ons een veelvuldig gebruikte uitspraak geworden. Daarna nog gezellig met zijn vieren een biertje gedronken op straat. Kregen daarbij nog gezellig gezelschap van een rat! Daarna afscheid genomen van Christina en Thomas, want die vliegen morgen naar huis. Best jammer, want was de laatste 3 dagen erg gezellig.
Rusteloos nachtje in het hotel gehad, want het was dit keer erg ruidluchtig. Slaap namelijk op een slaapzaal met 10 bedden. Maar ach, voor 6 dollar incl ontbijt kan je dan ook niet veel meer verwachten.
Vanmorgen eerst een trip naar Sapa geboekt voor de komende 3 dagen. Ga daar vanavond met de nachttrein heen. De ochtend nog gewinkeld met Chun Ming, en daarna gedag gezegd, want hij vliegt vanmiddag terug naar Singapore.
Nu ben ik dus weer in mijn eentje, wordt tijd om weer nieuwe mensen te leren kennen.

Nieuwe foto's staan op Facebook!
Heb op deze site een filmpje geplaats van het omkeren op de snelweg...

• 16 December 2011 - 08:55

Hannie:

He Koter,

wat gaaf allemaal zeg ben zeker jaloers!! Ben blij voor je dat je leuke mensen ontmoet, lijkt me niks om met je ziel onder je arm in zo'n chaotische stad rond te banjeren. Maar genoeg te beleven dus. Mooie foto's allemaal.
    Hier verder net zo saai as usual: regen wind kou etc. Gelukkig ben ik nu nog vrij tm maandag, dan 3 dagen "werken" en dan de wintersport.
    Vanavond komen pa, ma, oma en Ome Toon langs. Hopelijk deze keer echt dan kunnen ze eindelijk het huis zien ;-)

Heel veel plezier nog en neem maar een xtra biertje van me :-p

X Hannie en Paul