Kerst in Hoi An - Reisverslag uit Quảng Ngãi, Vietnam van Corina Rewijk - WaarBenJij.nu Kerst in Hoi An - Reisverslag uit Quảng Ngãi, Vietnam van Corina Rewijk - WaarBenJij.nu

Kerst in Hoi An

Door: corinazie

Blijf op de hoogte en volg Corina

27 December 2011 | Vietnam, Quảng Ngãi

@ Sandra: Bedankt voor je leuke reacties steeds! Weet mijn reisgenoten wel goed uit te zoeken he ;-).

@ Renate: Hai Van Pass was zeker mooi, wel veel regen en mist en daarom niet alles even goed kunnen zien en op de foto kunnen zetten.

Na een nachtje in Danang op tijd vertrokken richting Hoi An. Het was gelukkig droog. Heel stuk langs het strand gereden en na 30 km kwamen we aan in Hoi An. Daar bleek Jort een lekke band te hebben. Werden meteen doorverwezen naar de dichts bijzijnde 'garage'. Ofwel; 4 palen, een dakje met een zeil erover heen. Band ging er met een minuut af, er werd een telefoontje gepleegd en binnen 3 minuten kwam er iemand op een scootertje een nieuwe binnenband afgooien. Band er weer op en binnen 10 minuten konden we weer op pad. En dit alles voor het enorme bedrag van 3,40. In Hoi An op zoek naar een hotel, al snel gevonden voor een goede prijs. Meteen maar de stad ingegaan. Hoi An is een heel gezellig dorpje met hele schattige huisjes. Het is hier ook erg rustig in vergelijking met andere Vietnamese steden. Overal kan je kleren laten maken en dat gingen we dan natuurlijk maar meteen doen. Op naar Yali, een door veel mensen geadviseerde zaak. Vergeleken met andere zaken wel wat duurder, maar kwaliteit is ook veel beter bleek later. Eerst heeft Jort een pak aan laten meten, en ondertussen heb ik in de bladen een leuke jurk uitgezocht. Het werd een jurk gedragen door Jennifer Aniston, alleen dan in het kort. Alles werd opgemeten en de volgende dag konden we terugkomen om door te passen. Verder nog lekker door het dorpje geslenterd en op weg naar het hotel nog een kledingzaak ingegaan. Hier heeft Jort nog een feestpak laten maken (erg cool!) en ik nog 2 jurken en een winterjas. Nou zijn al die kleren natuurlijk niet compleet zonder een paar schoenen. Dus op naar een schoenenwinkel. Op de website van Invito een mooi paar uitgezocht en deze worden dan vervolgens voor je nagemaakt. Ook de schoenen kunnen we de volgende dag ophalen. De eerste avond in Hoi An was het kerstavond dus tijd voor een goed etentje. We waren Jessie en Dick ook al weer tegengekomen en met hun en Peter uit Berlijn zijn we gaan eten. Iets luxer dan anders. Voor een 3 gangen menu en 3 drankjes was ik maar liefst 12 euro kwijt. Na het eten nog even een bar ingegaan, maar er is verder niet zo veel te beleven hier.
Volgende ochtend en middag zijn we druk geweest met het passen van alle kleding. Her en der moesten nog wat aanpassingen gedaan worden dus moesten we later weer terug komen. Uiteindelijk is alles heel goed gelukt, ben er erg blij mee. In totaal 1 paar laarzen, 3 jurken en een winterjas laten maken voor in totaal 170 euro, en dat alles precies op maat. Na al het shoppen even lekker wat wezen drinken in een kroegje en daarna op naar het volgende kerstdiner. Mooi, luxe restaurant gevonden. Hier hebben we een 7 gangen diner gehad. Was echt super lekker en eindelijk lekker een flesje wijn erbij. Was wel even lekker na al dat beer. Daarna nog even naar 2 barretjes geweest, onze plaatsnamen op de muur vereeuwigd en een poging gedaan tot poolen, maar na een flesje wijn ging het lichtje toch een beetje uit....
Volgende ochtend als eerst naar het postkantoor om de kleren op te sturen, want het is iets te veel om mee te nemen. Samen een doos van 8 kg verstuurd, dus mam, over 3 weken komt er een pakketje bij jullie aan de deur!
Daarna de motor er weer bijgepakt en weer op weg. Eerste stuk ging erg lekker, totdat ineens mijn motor uitviel. Gelukkig zit er om de 100 meter weer een garage, dus na 4 minuten sleutelen en 0.35 cent afrekenen konden we weer op weg. (benzineleiding zat verstopt). Weer lekker door kunnen rijden en toen viel mijn scooter weer stil. Oeps... geen benzine meer. Maar meteen wordt er ergens een jerrycan tevoorschijn getoverd en je kan weer verder. Gisteren zijn we dan aangekomen in Quang Gnai, een druk en saai stadje ergens in het midden van Vietnam. Snel een hotelletje gevonden en lekker geslapen. Vroeg de wekker gezet om de volgende ochtend een lange rit te kunnen maken. Willen we vertrekken, start de motor van Jort niet... Meteen maar weer naar de garage. Startmotor kapot, gaat de hele dag duren en 7 euro kosten. Nou ja er zit niets anders op. Ander, wat frisser, hotel gezocht en toen mijn motor gepakt om een rondje te gaan rijden. Richting het strand gegaan. Je hebt hier een mooi lang strand, alleen is het strand wel heel vies. Er ligt echt van alles. Uurtje langs het strand gewandeld en toen lekker door de dorpjes heen gereden. Erg leuk om te zien. Overal wordt er Hello naar je geroepen en naar je gezwaaid. Op deze manier kom je tenminste wel op plekken waar geen toeristen komen. Ondanks de pech toch wel een leuke dag gehad. En we hebben vakantie en nog dagen genoeg, dus geen stress! Morgen gaat het hopelijk weer wat beter en kunnen we weer een stuk afzakken naar het zuiden. We hopen dan ook op wat beter weer, want hier miezert het al de halve dag en het is een graad op 18.

Tot de volgende keer weer!

• 27 December 2011 - 12:53

Adrie Rewijk:

volgens mij zijn de wegen en de brommerbanden niet zo goed als in Nederland, fijn dat de mensen behulpzaam zijn, nou goede reis maar weer, groetjes van ons pa en ma

• 27 December 2011 - 17:35

Sandra:

Hee Corien, ja ik vind het wel leuk om je zo te volgen hoor!

Volgens mij hebben die garagehouders onderling afgesproken dat ze die banden slecht houden zodat je om de zoveel (kilo)meter een garage nodig hebt, haha! Nou ja zo kom je in ieder geval wel steeds verschillende mensen tegen met die motorpech. Die winterjas heb je hier nu in ieder geval nog niet echt nodig, het is hier een graadje of 9/10, dus de krokussen komen alweer boven de grond.

Geniet maar lekker daar hoor. Het gaat snel zat met die 23 dagen.

Doeg! En fijne jaarwisseling alvast.

• 29 December 2011 - 19:50

Joke Van Koert:

fijne jaarwisseling corina

hier is het rot weer
    dus geniet maar verder

• 04 Januari 2012 - 00:09

Wil De Keijzer:

heel leuk om te lezen wat jij allemaal mee maakt...