Fysiotherapie in het Midden-Oosten... - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Corina Rewijk - WaarBenJij.nu Fysiotherapie in het Midden-Oosten... - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Corina Rewijk - WaarBenJij.nu

Fysiotherapie in het Midden-Oosten...

Door: Corina

Blijf op de hoogte en volg Corina

25 September 2014 | Koeweit, Koeweit

Zo, de eerste paar dagen zitten erop. Ik kan nog niet aan het werk want maandag en dinsdag moet ik het examen afleggen. Tot die tijd kijk ik mee op de afdeling.

Het zorgsysteem hier in Kuwait zit heel anders in elkaar dan bij ons. In principe krijgt iedereen hier gratis zorg in de overheidsziekenhuizen. Daarnaast heb je ook priveklinieken en een prive ziekenhuis, dat is waar ik aan het werk ga. Hier wordt de zorg betaald door de verzekering of door de patient zelf. Het niveau van de zorg in het priveziekenhuis staat hoger aangeschreven dan in de overheidsinstellingen.
Voor fysiotherapie is altijd een verwijzing nodig van een dokter, directe toegangelijkheid zoals in Nederland kennen ze niet.
De afdeling is gesplitst in het mannen en vrouwen gedeelte. Er werken 4 mannen en 5 vrouwen en daar komen Kasper en ik bij. De dames zijn erg aardig, alle 4 komen ze uit India en onderling praten ze Indiaas, wat af en toe wel irritant is.
De afdeling is niets meer dan een grote ruimte met daarin 5 aparte ruimtes, gescheiden door een klein wandje en een gordijnte ervoor. De patient wordt doorgestuurd door de secretaresse en gaat meteen op de bank liggen. Dan komt de fysio, die sluit even een apparaat aan op de zere plek (korte golf, stroomapparaat) en gaat dan lekker 15 min iets anders doen. De fyiosthechniek apparaten die ze hier gebruiken staan in Nederland al lang in het museum. Daarna doen ze nog wat oefeningen en dan is de patient alweer klaar. De patient komt gemiddeld 4-5 keer per week. Dat wordt lekker declareren ;)
Ook loopt er een 'maid' rond, die continue nieuwe lakens en handdoeken langsbrengt. De fysio's lopen de hele tijd naar haar te schreeuwen en dan komt ze weer aangerend.
Wat betreft de administratie houden ze alles nog bij op papier. Dit wordt nog redelijk uitgebreidt ingevuld, op de behandelingen na. Nergens is terug te vinden wat ze nou eigenlijk doen. En dacht ik van de HKZ/PLUS audit af te zijn.... Hier komt steeksproefsgewijs ook af en toe iemand langs van het ministerie om te kijken of alles wel goed is ingevuld.
Er wordt praktisch geen gebruik gemaakt van de oefenzaal, wel veel van het zwembad wat een leuke aanvulling is. Na een tijdje gepraat te hebben met de fysio's over de verschillen tussen de manier van werken hier en in Nederland, zeiden de dames; de mensen hier betalen veel geld en willen daarom gepamperd worden... Op zich begrijpelijk, maar ik ga toch de uitdaging aan om er mijn eigen draai aan te geven!

Verder ben ik al aardig gewend in mijn 'suite'. Alles is op loopafstand. Gisteren alleen even met de taxi naar een hele grote supermarkt geweest ala Walmart om wat dingen in te slaan. Taxi;s zijn heel goedkoop, voor 5 euro zit je ruim een half uur in de taxi. Ook in de supermarkt liggen de prijzen iets lager dan hier. Ik heb al Goudse kaas gevonden voor een prikkie dus ik houd het hier nog wel even uit! Zal niet echt slanker terug komen, want de sportschool kost hier 100 euro per maand, dus dat laat ik maar lekker zitten ;)

Morgen lekker vrij, zaterdag en zondag maar eens proberen wat te studeren voor het examen.

Adios!

  • 26 September 2014 - 16:37

    Adrie Rewijk:

    Wat een verhaal zo te lezen erg ouderwets ,kijken hoe t gaat als je aan de slag gaat .Sukses liefs pa en ma

  • 26 September 2014 - 16:51

    Lia Bos:

    hey corina fijn om te weten dat het goed gaat.
    is wel wennen aan de warmte denk ik zo.
    en van buiten ziet het ziekenhuis er wel goed uit. vind ik.
    nou meid een hele fijne tijd toegewenst.
    groetjes lia bos

  • 26 September 2014 - 20:31

    Annick Van Ommeren-Marquer:

    Nou Corina, het klinkt wel leuk allemaal, best interessant om te lezen.
    Als de aardrijkskunde boeken zo geschreven waren zouden meer leerlingen een 10 halen!
    Ga maar door, ik volg je met plezier!!

    Liefs,
    Annick.

  • 01 Oktober 2014 - 19:54

    Oma En Ome Toon:

    leuk je mails te lezen we hopen dat je een fijne tijd te gemoed gaat heel veel groetjes en liefs van Oma en Ome Toon

  • 20 Januari 2015 - 05:24

    Keyla:

    Hoi Corina,

    ik ben net in Kuwait en wil graag naar de fysio, was heel blij toen ik een NL blog over fysiotherapie in Kuwait vond.
    Waar kan ik jullie bereiken ? Ik zit op een project ten zuiden van het land, Al Zor maar voor een NL fysio wil ik best een stukje rijden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Corina

Actief sinds 13 Juni 2011
Verslag gelezen: 998
Totaal aantal bezoekers 38736

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 23 December 2014

Avontuur in Kuwait

06 Mei 2014 - 29 Mei 2014

Costa Rica 2014

10 December 2011 - 19 Januari 2012

Rondje Vietnam en Cambodja

Landen bezocht: