week 2 - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Corina Rewijk - WaarBenJij.nu week 2 - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Corina Rewijk - WaarBenJij.nu

week 2

Blijf op de hoogte en volg Corina

22 Mei 2014 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Met een groep van 20 man vanuit het hostel naar de fullmoon party geweest. Was bij een hotel op het strand. Muziek was niet echt super maar het was wel erg gezellig.
Volgende ochtend geprobeerd een beetje uit te slapen maar vanwege de hitte lukte dat niet echt. Vandaag weinig gedaan, het is veel te heet om wat te ondernemen. Lekker een beetje geluierd in een hangmat en aan het einde van de dag nog even gezwommen in de zee. In de avond weer met de groep van het hostel op stap. Nu naar een andere tent waar live muziek was. Dit was wel erg leuk. Daarna nog naar de lokale discotheek geweest, maar hier was het heel rustig en ook was de muziek weer k*t. Al met al genoeg gedronken en gezellig gehad.
Volgende dag zijn we vertrokken naar de punt van het schiereiland waar we de veerboot hebben genomen naar puntarenas. Mooie route. Vanaf puntarenas doorgereden naar Monteverde. Laat in de middag aangekomen, want de laatste 15 km gingen weer over dirtroad door de bergen. Omdat we hier hoog in de bergen zitten was het wel even wennen, want het was lekker frisjes. Lange broeken maar weer onderuit de tas gevist. Gegeten in Tree Top House, heel mooi restaurant met een grote boom in het midden. De takken en bladeren vormen het dak. Verder is er behalve een hoop souvenirswinkels niet zo veel te vinden in het dorp.
Volgende ochtend werden we opgehaald om te gaan ziplinen. We hebben een stuk of 9 kabelbanen gehad door het bos heen, waarvan de langste 1 km was. Erg gaaf. Aan het einde kon je nog de tarzanswing doen. Hierbij spring je 40m naar beneden om vervolgens een paar keer heen en weer te zwaaien. Behoorlijk eng! Die middag hebben we nog een beetje rondgereden met de auto en een korte wandeling gemaakt.
In de loop van de volgende ochtend weer verder gereden naar Quepos. Een dorpje naast nationaal park Manuel Antonio. Leuk hostel gevonden met zwembad en tv ruimte waar je dvd's kon kijken. Die middag begon het te regenen dus lekker bij het hostel blijven hangen. In het dorp is s'avonds weinig open, dus maar een broodje gehaald bij de subway en dit voor de tv opgegeten, net als thuis...
Volgende ochtend naar Manuel Antonio gereden. Mooi park met mooie stranden! Hier voor het eerst ook wat dieren gespot. Kapucijnapen, wasberen, agoutis en als klap op de vuurpijl een paar luiaards! Je moet wel goed kijken, want het zijn net bolletjes wol die hoog in de bomen zitten en ze bewegen bijna niet. S'avonds weer lekker wat films gekeken op de bank en weer op tijd naar bed.
Vandaag gaan we van de Atlantische kust naar de Caribische kust. Dit zullen we niet in 1 dag gaan redden, we zien wel hoe ver we komen en nemen dan ergens een overnachting. Je doet hier namelijk over 150 km gerust 3 uur, omdat je veel door de bergen rijdt. Ook is er veel vrachtverkeer en inhalen is vaak geen optie.
We stranden in Turrialba in hostel de la lis. Het is van een Nederlandse eigenaresse. Eindelijk ook weer eens een warme douche! Turrialba is best een grote plaats, die vaak wordt bezocht om te gaan raften, maar omdat het nu laagseizoen is, is het heel rustig. Raften heb ik vorig jaar in zuid afrika nog gedaan dus dat slaan we over.
Voordat we de volgende dag verder rijden gaan we nog langs een stroopwafelwinkeltje. We werden hier op gewezen door de vrouw in het hostel. We kopen hier overheerlijke stroopwafels. Toch best grappig om dat hier tegen te komen. Via Limon rijden we naar Puerto Viejo de Talamanca. Dit is een hippie-achtig dorp aan de Caribische kust, ongeveer op zon 40 km van de kust van Panama. We checken in bij Rocking J's. Een gigantisch hostel, waar het nu gelukkig niet zo druk is. Ze hebben hier een schuur met allemaal hangmatten en een met tentjes die je kan huren om in te slapen. Wij besluiten om maar voor een twee persoonskamer te gaan. Nou ja, kamer... Het is een hokje met een hoogslaper en alles is gemozaikd. Ook zijn overal spiegels waaronder boven en naast het bed. Beetje apart is het wel, maar ja, voor 8 euro per persoon kan je ook niet veel verwachten. Het hostel ligt pal aan het strand, dat is wel weer een voordeel. S'avonds wat gepooled in het hostel en daarna met een groep Britten allemaal drankspelletjes gedaan. Erg gelachen en veel gedronken...
Niet zo heel fit deze ochtend opgestaan, goh, hoe zal dat nou komen?! Eerst maar een koude douche, daar knap je van op. Vervolgens op weg naar de Sloth Sanctuary. Dit is een opvanghuis voor luiaards. Eerst maakten we een boottocht door de jungle. Hier veel lizards, slangen en apen gespot en ook heel hoog in de boom een luiaard. Daarna het opvang huis in. Hier zitten 5 volwassen luiaards. Ze zijn echt super schattig! De beestjes slapen zo'n 18 uur dag en verder eten ze alleen maar. Ze zitten het liefst heel hoog in een boom. Ze halen al hun vocht uit bladeren en hoeven daarom niet naar beneden om te drinken. De gids haalt de beesten uit hun hok zodat we ze kunnen aaien. Helaas mogen we ze niet vasthouden. Daarna gaan we naar de nursery. Hier zitten de baby's. Deze zijn nog schattiger. Ze hebben allemaal een teddybeer in hun hok die ze helemaal omklemmen. De luiaards worden opgevangen als ze wees zijn of gewond. Ze proberen de meeste dieren ook weer uit te zetten in het wild. Na velen ahhh's en agossie's zijn we weer vertrokken. (Zonder luiaard)
Bij het hostel even in de zee gedoken om af te koelen en daarna nog even het dorp in gewandeld. Vandaag maar eens op tijd naar bed, want moet nog bijkomen van gisteravond.... Morgen gaan we richting Tortuguero.

• 29 Mei 2014 - 08:12

Renate:

Ha Cor,

Het klinkt weer als een fantastische reis! Dat ziplinen lijkt me best eng. Stoer dat je het gedaan hebt! Merk je inmiddels al wat meer een backpackersvibe? Nog leuke mannen daar? ;) Moest trouwens wel lachen om die stroopwafels. Dat soort dingen zijn altijd zo leuk in het verre buitenland. En die luiaards klinken echt te schattig! Superleuk dat jullie naar zo'n sanctuary geweest zijn.
    Geniet nog maar lekker van je reis en blijf mooie vehalen schrijven!

Liefs,
    Renate